۱۵:۴۸ - دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

بیو کالا ( خبرنامه ارگانیک )

خبر ها  

تماس با ما  

اخبار مرتبط

یون‌های منفی و مثبت چگونه روی سلامت ما تاثیر می‌گذارند؟ ماسک‌هایی برای درمان آفتاب سوختگی احتمال نجات بیماران با پوست رنگی که به سرطان پوست دچار شده‌اند کم می‌باشد کدام ضد آفتاب برای ما مناسب‌تر است؟ وجود پارابن در بافت های چهل زن مبتلا به سرطان پستان نكات مهم برای انتخاب خميردندان مناسب پارابن‌های سمی نهفته در محصولات حمام 7 چیزی که هرگز نباید در سینما به آنها دست بزنید! ارتباط کمبود ویتامین D با ناتوانی جنسی گیاه دارچین تقویت کننده قوای جنسی است نقش تغذیه در افسردگی درمان کبد چرب را با این 8 خوردنی سریعتر کنید! برای مقابله با عوارض آلودگی هوا چه بخوریم؟ مواد غذایی ارگانیک واقعا سالم تر هستند! تصفیه هوا با گیاهان خانگی چرا باید از محصولات ارگانیک استفاده کرد؟ غذاهایی که هوش کودکتان را تقویت می‌کنند هشدار در مورد خوردن سیر چینیِ شیمیایی 9 ماده غذایی برای درخشندگی پوست بهینه‌سازی سطوح ویتامین D از سرطان، بیماری قلبی و غیره می‌تواند پیشگیری کند. هفت نشانه‌ی کمبود ویتامین D 8  محصول سمی که نباید به خانه بیاورید + جایگزین های طبیعی

صفحه اصلی / محتوای خبر /

از خشکی پوست در زمستان رنج می برید؟ در اینجا ما شما را راهنمایی می‌کنیم

تاریخ درج خبر : ۱۳۹۴/۱۱/۲۶

از خشکی پوست در زمستان رنج می برید؟ در اینجا ما شما را راهنمایی می‌کنیم
به قلم دکتر مرکولا: آب و هوای سرد و خشک زمستان از علل رایج خشکی پوست می‌باشد. احساس می کنید پوستتان سفت و خشک شده و خارش پیدا کرده است، اینجاست که پای اصطلاح "خارش زمستانی" به میان می‌آید. گذشته از اینکه خشکی پوست شما را می‌آزارد و از زیبایی مطلوب شما می‌کاهد در صورت تشدید می‌تواند باعث بروز شکاف‌هایی شود که ورودی مناسبی برای میکروب‌ها به شمار می روند.
این میکروب‌ها می‌توانند نه تنها در پوست بلکه در کل بدن شما ایجاد عفونت کنند. به همین دلیل رسیدگی به خشکی پوست بیش از آنکه مقوله‌ای آرایشی محسوب شود به سلامت و ایمنی بدن مربوط می‌شود.

رسیدگی به خشکی پوست از درون و بیرون
متغیرهای بیرونی قطعاً در خشکی پوست نقش دارند. آب و هوا و شرایط شغلی از عوامل اصلی موثر بر این عارضه محسوب می‌شوند. بهعنوان مثال اگر آرایشگر یا پرستار هستید مکرراً مجبورید در طول روز دستانتان را بشویید و همین باعث خشکی و ترک پوست می‌شود.
اگر بالای چهل سال سن دارید شاید متوجه شده باشید که با افزایش سن پوستتان نیز خشک تر شده است. این مسأله با افزایش سن ارتباط دارد. افراد مبتلا به درماتیت اتوپیک1 (اگزما) نیز مشابه مبتلایان به پسوریازیس به خشکی پوست مستعدتر هستند.
از دیگر عوامل مهم در این زمینه این است که آیا رژیم غذایی‌تان حاوی مواد مغذی مورد نیاز برای نرمی پوست می‌باشد یا خیر. چربی‌های امگا 3 با کمک به نرمال سازی چربی‌های پوست و جلوگیری از از دست رفتن آب2 سلول‌ها از مواد مغذی مهم برای نرمی پوست به شمار می‌روند.
در نتیجه پوستتان سفت و مرطوب می‌ماند و چروک نمی‌شود. کمبود اسیدهای چرب ممکن است به طرق مختلف بروز کند اما مشکلات پوستی نظیر اگزما، زبری موضعی پوست و ترک ها از علایم شایع آن محسوب می شوند.
علاوه بر این، چربی‌های امگا-3 به واسطه اثرضدالتهابی خود باعث نرمی پوست های ملتهب (حساس) شده و بدین ترتیب موجب می‌شوند چهره‌ای روشن‌تر و نرم‌تر داشته باشید. از آنجا که مواد غذایی غنی از امگا3 در آمریکا مصرف گسترده‌ای ندارند کمبود چربی امگا3 در این کشور بسیار رایج است (و به ششمین قاتل بزرگ آمریکایی ها معروف است).

ماهی همواره یکی از بهترین منابع چربی های حیوانی امگا-3 (EPA و DHA)  بوده است اما باافزایش سطوح آلودگی، ارزش و دوام این گنجینه غذایی به عنوان یکی از منابع عمده این چربی‌های سالم، کمتر و کمتر شده است. اما نکته کلی این است که هرچه ماهی به  نقطه پایینی زنجیره غذایی نزدیک‌تر باشد آلودگی کمتری در آن جمع شده است. این ماهی ها عبارتند از: موتوماهیان3 ، شاه ماهی4  و ساردین‌ها.
ماهی سالمون آلاسکایی نیز گزینه سالمی است. بااین تفاسیر اگر از خشکی پوست رنج می برید مصرف یکی از مکمل‌های چربی امگا 3 نظیر روغن کریل5 بسیار مفید است. اگر از روغن کریل استفاده می‌کنید، در ماه‌های سرد و خشک باید مقدار بیشتری از آن مصرف نمایید.
روغن نارگیل از درون و بیرون به سلامت پوست کمک می‌کند
اگر درحال حاضر پوستتان خشک است درمان ساده آن استفاده از روغن نارگیل خالص می‌باشد که در مصرف موضعی به‌عنوان یک مرطوب کننده ضدپیری تمام-طبیعی فوق العاده عمل می‌کند. روغن نارگیل جذب پوست و بافت‌های همبند6 شده و با حفظ نرمی و قوام این بافت‌ها به کاهش چین و چروک کمک می‌کند.
دکتر ری پیت، فیزیولوژیست و زیست‌شیمیدان، روغن نارگیل را به دلیل ثبات و مقاومتش دربرابر اکسیداسیون و تشکیل رادیکال‌های آزاد، یک آنتی اکسیدان می‌داند. علاوه براین، روغن نارگیل دارای خواص ضدمیکروبی قوی است.
حدود پنجاه درصد از چربی روغن نارگیل اسیدلوریک است که در بدن تبدیل به مونولورین می شود. مونولورین دارای خواص ضدویروسی، ضدباکتری می‌باشد. اسیدکاپریک از دیگر اسیدهای چرب نارگیل است که در مقادیر ناچیز موجود بوده و دارای خواص ضدمیکروبی می‌باشد.
همچنین روغن نارگیل لایه بیرونی سلول های مرده پوست را لایه برداری کرده و موجب نرمی پوست می شود. توصیه می‌کنم روغن نارگیل را علاوه بر مصرف موضعی بصورت خوراکی نیز مصرف کنید چون از پوستتان در برابر اثرات پیرکننده رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند (علاوه بر دیگر فواید متعددی که برای سلامتی شما دارد).
برای مصرف موضعی می‌توانید روغن نارگیل را به تنهایی استفاده کنید یا روغن اساسی و اسانس مطلوب خود را به آن اضافه کنید. (اطمینان حاصل کنید که روغن اساسی باکیفیت و مناسب برای مصرف موضعی باشد). حتی می‌توانید روغن نارگیل را باهم زن برقی بهم بزنید تا مرطوب کننده‌ای اسفنجی حاصل شود که حتی در دماهای پایین نیز نرم و شل باقی می‌ماند.
سایر عوامل غذایی مناسب برای آبرسانی و نرمی پوست
علاوه بر افزایش مصرف امگا-3 و مصرف روغن نارگیل، توصیه می‌شود به بقیه‌ی رژیم غذایی‌تان نیز توجه داشته باشید. یک رژیم غذایی، مهمترین استراتژی برای تأمین مواد مغذی لازم برای رشد پوست می‌باشد. برخی از مواد غذایی در ایجاد پوستی سالم، مرطوب و زیبا نقش مؤثری دارند که عبارتند از:
زیاد آب بنوشید: وقتی بیرونی‌ترین لایه اپیدرم (لایه بیرونی پوست) فاقد آب باشد، پوستتان خشک و زبر می‌شود. بااینکه هنوز کاملاً مشخص نیست که بیشتر نوشیدن آب با خشکی پوست مقابله می‌کند یا خیر، منطق می‌گوید بدن هیدراته (آبدار) منجر به پوستی هیدراته می شود. باید به مقدار کافی آب بنوشید تا ادرار شما زرد کمرنگ باشد.
سبزیجات تازه مصرف کنید: سبزیجاتی مصرف کنید که تازه باشند و بطور ارگانیک و محلی پرورش یافته باشند. آب سیزیجات تازه نیز مشابه کاروتنوئیدهایی7 که باعث قرمزی، نارنجی بودن و زردی رنگ میوهها میشوند تأثیر فوق العادهای بر پوست دارند.
مطالعات نشان داده‌اند که خوردن میوه‌های حاوی این رنگ دانه‌ها باعث می‌شود چهره‌ای سالم‌تر و روشن‌تر داشته باشید. ساده‌ترین راه برای اطمینان از اینکه رژیم غذایی‌تان حاوی مقادیر کافی از سیزیجات تازه است نوشیدن آب آن‌هاست.
سبزیجات تخمیرشده: بسیاری از افراد این را نمیدانند که ارتباطی قوی بین کیفیت و سلامت پوست و سلامت روده وجود دارد. سبزیجات تخمیرشده موجب رشد باکتریهای مفید روده میشوند.
سیگنالهای دریافتی از این میکروارگانیسم های روده به کل بدن ارسال و حتی بین آنها و ارگانیسمهای پوست برهم کنش ایجاد میشود. در حال حاضر پژوهشگران در حال بررسی کمک به درمان عارضه های گوناگون پوستی نظیر خشکی پوست و پایین بودن تولید سطح کلاژن از طریق این برهم کنشها می باشند.
مطالعات نشان داده‌اند که نرمال سازی میکروفلورهای8 روده به مقابله با عارضه ها و مشکلات مزمن پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس کمک می کند. حتی نشان داده شده است که بهینه سازی باکتری های روده موجب می شود پوستی روشن تر و ضدآکنه داشته باشید. اگر بطور منظم مواد غذایی تخمیرشده مصرف نمی‌کنید توصیه می شود از پروبیوتیک‌های باکیفیت استفاده نمایید.
از مصرف قندها، فروکتوز، غلات و غذاهای فراوری شده اجتناب کنید: شاید بتوان گفت این مهمترین گامی است که می‌توانید در جهت سلامت عمومی پوستتان فارغ از شرایط فصلی بردارید. اگر به مدت چند هفته قندها، فروکتوز، و غلات را از رژیم غذایی‌تان حذف کنید شاهد بهبود سریع چهره خود خواهید بود. مواد غذایی فراوری شده، چربی‌های ترانس، نمک فرآوری شده و فراورده های لبنی پاستوریزه نیز می توانند اثرات مضری بر پوست شما داشته باشند.
فقط در هنگام لزوم دستانتان را بشویید و از دوش آب داغ بپرهیزید
شستن دست‌ها با آب و صابون یکی از بهترین راههای جلوگیری از بیماری‌های عفونی (گذشته از حفظ یک سیستم ایمنی قوی) می‌باشد. بااین حال اگر زیاد دستانتان را بشویید، خصوصاً در زمستان، پوستتان خشک شده و ترک ترک می‌شود. در نتیجه شستن بیش از حد نتیجه عکس می دهد و باعث می‌شود عوامل عفونی راحت‌تر وارد بدن شما شوند.
از این رو توصیه می‌شود فقط در هنگام لزوم دستانتان را بشویید و از صابون‌های ملایم ضدباکتری استفاده کنید. برای جلوگیری از خشکی پوست، پس از شستن دست ها مقداری روغن نارگیل روی پوست خود بمالید. دوش آب داغ نیز موجب خشکی شدید پوست می‌شود.
هنگام دوش یا استحمام، باید آب ولرم باشد نه داغ و سعی کنید زیاد زیر دوش نمانید. دوش‌های داغ در زمستان عواقب بدی برای پوست دارد. بلافاصله پس از دوش، مقداری روغن نارگیل روی پوست خود بمالید تا مرطوب شود.
با استفاده از دستگاه بخور هوای اطراف خود را مرطوب نمایید
در زمستان (و محیط های خشک) سطح رطوبت به زیر ده درصد می‌رسد و همین موجب خشکی پوست، خارش گلو و حتی افزایش آلرژی ها و عفونت های تنفسی می شود. برای افزایش رطوبت می توان:
• از اسپری یا دستگاه بخور استفاده کرد.
• با گرفتن دوش گرم، یا پر کردن سینک با آب داغ، حمام بخار ایجاد کرد، سپس حوله ای دور سر خود بپیچید و سر خود را روی سینک بگیرید
• در بخار یک فنجان چای داغ نفس بکشید
• آب جوش روی اجاق بگذارید یا چندکاسه آب جوش در اطرافتان بگذارید
اگر قصد دارید از دستگاه بخور استفاده کنید احتیاط کنید: مراقب باشید سطوح رطوبت بیش از حد بالا نرود چون رطوبت بالا موجب رشد کپک می‌شود و این سلامت شما را به خطر می‌اندازد. به گفته دکتر روبرت ایوکر رییس سابق انجمن پزشکی طب جامع گرای آمریکا سطح ایده آل رطوبت نسبی برای سلامت سینوس ها 35-45 درصد است. برای جلوگیری از آسیب کپک، این سطح رطوبت برای منزل توصیه می شود. بنابراین مراقب باشید سطح رطوبت بیش از حد بالا نرود.
رطوبت سنج می تواند میزان رطوبت هوای خانه را اندازه بگیرد، و شما می‌توانید طبق آن رطوبت دستگاه بخور را تنظیم کنید. در برخی از دستگاه‌های بخور رطوبت سنج تهویه شده است. اگر از دستگاه بخور استفاده می‌کنید باید حداقل هر سه روز یکبار آن را با پروکسید هیدروژن تمیز کنید تا هر گونه لایه یا رسوب‌های معدنی از آن پاک شود. آب داخل منبع باید هر روز تعویض و نواحی اطراف آن (میز، پنجره، موکت، پرده و غیره) خشک نگه داشته شود. اگر از یک سیستم گرمایش مطبوع مرکزی استفاده می کنید بهترین دستگاه بخور برای شما دستگاهی است که مستقیماً روی کوره نصب و به رطوبت‌سنج و منبع آب وصل شود، بدین ترتیب کل فرایند بطور خودکار انجام شده و منزلتان بطور یکنواخت مرطوب می‌شود.
یک استراتژی ساده برای رهایی از شر پوسته پوسته شدن پوست
با رعایت توصیه های فوق، مراحل زیر به شما کمک می کند پوستی براق داشته باشید:
1. برای خلاص شدن از شر پوسته پوسته شدن پوست "برس زدن پوست خشک" را انجام دهید (این کار را چند دقیقه قبل از اینکه بدن خود را خیس کنید انجام دهید).
2. از صابون استفاده نکنید یا آن را به حداقل ممکن برسانید، خصوصاً در زمستان یا آب و هوای خشک، چون صابون خشکی پوست را تشدید می‌کند.
3. بجای صابون برای لایه برداری پوست از یک اسکراب بدن طبیعی استفاده کنید (این کار را نیز قبل از خیس شدن انجام دهید و اسکرابی را انتخاب کنید که حاوی روغن مرطوب کننده باشد).
4. پس از دوش گرفتن، برای مرطوب کردن پوست خود از یک کرم بدن غلیظ یا مرطوب کننده طبیعی استفاده کنید (نه روغن بچه یا روغن معدنی)، روغن نارگیل برای این کار مناسب است.
5. تا حد ممکن از پوست خود محافظت نمایید، هنگام بیرون رفتن در هوای سرد دستکش بپوشید و (مثلاً) یک روسری دور صورت خود ببندید.

منبع: دکتر مرکولا

 


 

1 - درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis) یک بیماری پوستی است. درماتیت (التهاب پوست) آتوپیک یک بیماری مزمن پوستی است. درماتیت به معنی قرمزی و خارش پوست است.

2 - Dehydration  

3 -  Anchovies

4 - Herring

5 -  کریل نامی است که به راسته Euphausiacea از سخت‌پوستان اطلاق می‌شود که ظاهری همچون میگو دارند. این بی‌مهرگان در آب‌های همه اقیانوس‌های جهان یافت می‌شوند. نام «کریل» از واژه‌ی نروژی krill به معنای «بچه کوچک ماهی» می‌آید.

6 -  بافت همبند (به انگلیسی: Connective tissue) همان بافت پیوندی است که ازجمله وظایف آن حفاظت و پشتیبانی از بافت‌های دیگر است. به طور خلاصه، سلول‌های بدن به چهار نوع بافت پایه به نام‌های پوششی، همبند، عضلانی و بافت عصبی سازماندهی می شوند. فراوان‌ترین بافت در بدن انسان، بافت همبندی است.غضروف ها، استخوانها و خون جزء بافت همبند محسوب می شوند. این بافت علاوه بر حفاظت و پشتیبانی از بافت‌های دیگر، باعث ارتباط ساختارهای بدن نیز می گردد.

7- کاروتنوئیدها (به انگلیسی: Carotenoid ) دسته‌ای از رنگدانه‌ها هستند که در جذب نور در گیاهان نقش بسیار مهمی دارند.

8 - مجموعه‌ای از میکرو ارگانیسم‌ها  در  مسیر دستگاه هاضمه زندگی می‌کنند.

 

 


نظرات کاربران