۱۵:۴۳ - دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

بیو کالا ( خبرنامه ارگانیک )

خبر ها  

تماس با ما  

صفحه اصلی / محتوای خبر /

کودکان باید روزانه کمتر از 25 گرم قند افزوده مصرف کنند

تاریخ درج خبر : ۱۳۹۶/۰۶/۱۶

توصیه‌های جدیدی در جهت سالم نگه داشتن کودکان مطرح شده‌اند، کارشناسان توصیه می‌کنند کودکان روزانه کمتر از شش قاشق چای‌خوری قند افزوده مصرف کنند. کودکان و نوجوانان باید مصرف هفتگی نوشیدنی‌های شیرین شده با قند را به کمتراز 225 گرم محدود کنند. توصیه شده است کودکان زیر 2 سال مواد غذایی یا نوشیدنی‌های دارای قند افزوده مصرف نکنند.

قند افزوده و سلامت کودکان

توصیه شده است کودکان درسنین 2 تا 18 سال، طبق بیانیه علمی “معرفی یک حد خاص برای مصرف قند افزوده در کودکان” که در مجله Circulation انجمن قلب آمریکا منتشر شده است، روزانه کمتر از شش قاشق چای خوری قند افزوده مصرف کنند.

شش قاشق چای خوری قند افزوده معادل حدوداً 100 کالری یا  25 گرم است.

به گفته‌ی  میریام ووس، نویسنده‌ی اصلی مقاله، متخصص تغذیه و دانشیار اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه Emory در آتلانتا، جورجیا: "توصیه ما به والدین و طرفداران بهداشت عمومی برای تمام کودکان بین سنین 2 تا 18 سال نیز همین است. در بسیاری از کودکان، خوردن قند افزوده در روز، کمتر از شش قاشق چای خوری، سالم است."

خوردن غذاهای پر قند در دوران کودکی با عوامل خطر بیماری‌های قلبی از جمله افزایش خطر چاقی و فشار خون بالا در کودکان و بزرگسالان جوان مرتبط است.

به گفته‌ی ووس، "کودکانی که غذاهای مملو از قند افزوده می‌خورند میل کمتری به غذاهای سالم از قبیل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و محصولات لبنی کم چرب که برای سلامت قلب مفید هستند دارند."

احتمال بروز مشکلات سلامت در کودکان با افزایش مقدار قند افزوده‌ی مصرفی افزایش می‌یابد. کودکان دارای اضافه وزن که قند افزوده‌ی بیشتری مصرف می‌کنند به انسولین، که مقدمه‌ی دیابت نوع 2 است با احتمال بیشترب مقاوم‌تر می‌شوند.

ووس خاطرنشان می‌کند "در مورد این‌که چه مقدار قند افزوده برای کودکان مفید است است اجماع و شفافیت موجود نیست؛ بنابراین قند همچنان به مواد غذایی و نوشیدنی ها اضافه می‌شود و مصرف کلی آن در کودکان همچنان بالاست، به طوری‌که یک کودک معمولی آمریکایی سه برابر میزان توصیه شده،  قند افزوده مصرف می‌کند."

در این بیانیه که توسط هیئتی از کارشناسان که یک بررسی جامع از تحقیقات علمی انجام بر اثر قند افزوده بر سلامت کودکان انجام دادند، نوشته شده است،  چالش‌های مشترک این نوع تحقیقات تغذیه ارائه شده است.

به گفته‌ی ووس، "مطالعات مواد مغذی نظیر قند افزوده چالش برانگیز است، اما با گذشت زمان تعداد مطالعات انجام شده در باب کودکان افزایش یافته است. ما معتقدیم که شواهد علمی قوی برای توصیه‌هایمان موجود است و تعیین یک مقدار خاص برای مصرف این مواد به والدین و طرفداران بهداشت عمومی کمک می‌کند بهترین تغذیه را برای کودکان فراهم نمایند".

به توصیه‌ی این هیئت کارشناس، قند افزوده به هیچ عنوان نباید در رژیم غذایی کودکان زیر 2  سال گنجانده شود. نیازهای کالری کودکان در این گروه سنی کمتر از کودکان بزرگتر و بزرگسالان است؛ بنابراین جایی برای مواد غذایی و نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده باقی نمی‌ماند. علاوه بر این، ذائقه در اوایل زندگی شکل می‌گیرد، بنابراین محدود کردن قند افزوده باعث می‌شود کودکان در بقیه‌ی عمر نیز ذائقه‌ی غذایی سالم‌تری داشته باشند.

قند افزوده شامل هر نوع قندی از جمله قند، فروکتوز و عسل می‌شود که در  فرآوری و آماده‌سازی مواد غذایی یا نوشیدنی‌ها استفاده می شوند، به مواد غذایی افزوده می‌شوند و یا به طور جداگانه مصرف می‌شوند. به منظور اجرای توصیه‌های این بیانیه، تولید‌کنندگان مواد غذایی (در ایالات متحده امریکا) از ژوئیه 2018 ملزم هستند میزان قند افزوده‌ی مواد غذایی را در جدول ارزش غذایی ذکر کنند.

به گفته‌ی ووس، "می‌توان گفت، بهترین راه برای جلوگیری از قند افزوده در رژیم غذایی کودکان، مصرف مواد غذایی غنی از لحاظ مواد مغذی، از قبیل میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، محصولات لبنی کم چرب، گوشت بدون چربی و  مرغ و ماهی، و محدود کردن مواد غذایی با ارزش مغذی پایین است."

کالری مورد نیازروزانه برای کودکان کم تحرک دوساله، 1000، برای دختران فعال 14-18 ساله 2400 و برای پسران فعال 16-18  ساله، 3200 می باشد.

ووس خاطر نشان می‌کند "اگر کودک شما مقدار کالری مفید برای رسیدن به یک وزن سالم یا حفظ آن را مصرف می‌کند جایی برای تنقلات کم ارزش، که در آن‌ها بیشترین میزان قند افزوده  یافت می‌شود، در رژیم غذاییشان باقی نمی‌ماند."

در این بیانیه آمده است:  نوشیدنیهای شیرین شده با قند، مانند نوشابه‌های میوه‌ای، چای شیرین و نوشابه‌های انرژی‌زا (ورزشی) یکی از رایج‌ترین منابع قند افزوده می‌باشند.

از آنجا که تاکنون تحقیقی در زمینه‌ی  تایید یا رد استفاده‌ی مداوم از شیرین‌کننده‌های غیر مغذی مانند آسپارتام، ساخارین و سوکرالوز در رژیم غذایی کودکان انجام نگرفته است، نویسندگان توصیه‌ای پیرامون تایید یا رد شیرین‌کننده‌های بدون کالری نکرده‌اند. علاوه بر این، مشخص نیست که مقدار قند بالا در آب میوه‌های صد درصد طبیعی نیز به اندازه‌ی نوشیدنی‌های حاوی قند افزوده جای نگرانی وجود دارد یا خیر. 

راهنمایی های دیگر جهت کاهش مصرف مواد غذایی حاوی قند اضافه عبارتند از اجتناب از غذاهای شیرین فرآوری شده و سرشار از قند افزوده، از قبیل غلات، شیرینی‌ها، کیک‌ها و بسیاری از غذاهای مخصوص کودکان در بازار نظیر غلات شیرین (مانند کورن‌فلکس‌).

دکتر ووس خاطر نشان می‌کند که طبق دستورالعمل‌های رژیم غذایی 2015  برای آمریکایی‌ها، سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و دارو، قند افزوده نباید بیشتر از 10 درصد کالری مصرفی را تشکیل دهد.

 

منبع: Science Daily   --- ترجمه‌شده در واحد ترجمه بیوکالا

 

 


نظرات کاربران