۱۵:۴۱ - دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

بیو کالا ( خبرنامه ارگانیک )

خبر ها  

تماس با ما  

صفحه اصلی / محتوای خبر /

یک مطالعه می‌گوید شیر ارگانیک از شیر معمولی سالم‌تر است

تاریخ درج خبر : ۱۳۹۶/۰۸/۰۸

یک مطالعه می‌گوید شیر ارگانیک از شیر معمولی سالم‌تر است

 

گاردین گزارش می‌دهد که مطالعه‌ای ادعا کرده است که "شیر و گوشت ارگانیک می‌تواند مزایایی برای سلامتی عرضه کند".

این خبر نتیجه دو بررسی است که به سنجش شواهد موجود برای مزایای بالقوه گوشت و شیر ارگانیک در قیاس با همتایانشان که به صورت دامداری مرسوم تولید می‌شوند می‌پردازد. در این جا تمرکز بر بررسی شیر خواهد بود.

این مطالعه بعضی تفاوت‌ها بین سطوح مواد مغذی را پیدا می‌کند. در حالی که شیر ارگانیک اسیدهای چرب امگا 3 بیشتر (مرتبط با بهبود سلامت قلب) و آهن و ویتامین E کمی بیشتر دارد، اما سطح پایین‌تری یود و سلنیوم دارد. یود جهت تولید هورمون تیروئید مورد نیاز بدن است و سلنیوم به حفاظت در برابر آسیب سلولی کمک می‌کند.

مجموع سطوح چربی‌های اشباع شده بین دو شیوه تولید، تفاوتی ندارد.

مهم این است که ما نمی‌دانیم که آیا این نتایج در واقع تاثیر قابل توجهی بر عواقب بلند مدت سلامتی دارند یا خیر؟ برای فراهم کردن نوعی پاسخ، به مطالعاتی که به بررسی این موضوع بپردازند از قبیل مطالعات هم‌گروهی و تصادفی نیاز خواهد بود.

در بسیاری از موارد مردم غذا یا نوشیدنی‌های ارگانیک را به دلیل رفاه حیوانات و محیط زیست ترجیح می‌دهند، بنابراین ممکن است مسائل مرتبط با سلامتی آنقدر برای آن‌ها مهم نباشد.

این داستان از کجا نشات می‌گیرد؟

این مطالعه توسط محققین تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی در سراسر اروپا، شامل دانشگاه نیوکاسل، موسسه نروژی تحقیقات بیوشیمی و دانشگاه علوم زیستی ورشو انجام شده است.

این تحقیق توسط جامعه اروپایی (European Community) و اتحادیه شرکت‌های Sheepdrove پشتیبانی مالی شده است. مورد دوم یک خیریه است که از کشاورزی ارگانیک حمایت می‌کند.

این تحقیق در ژورنال بریتانیایی تغذیه، مورد داوری تخصصی قرار گرفته است و بر مبنای دسترسی آزاد منتشر شده است و بنابراین برای خواندن آنلاین مجانی است (PDF).

رسانه‌های بریتانیایی در واکنش به این مطلب تقسیم شده‌اند. دیلی‌تلگراف گزارش داد که این مطالعه موجب "تحرک بین متخصصان تغذیه شده است". بعضی از این متخصصین ادعا می‌کنند که "در اعتبار نتایج مبالغه شده است". میل‌آنلاین در مورد این مطالعه فاقد دید انتقادی بوده است با بیان این که تفاوت‌های روشنی بین غذا ارگانیک و مرسوم پیدا شده است و این مطالعه را "نقطه عطف" قلمداد کرده است. مترو نیز غیرانتقادی بوده است و پیشنهاد کرده که چنانچه غذای ارگانیک می‌خرید می‌توانید "به خودتان تبریک بگویید".

گاردین و ایندیپدنت موضع خنثی‌تری از طریق نقل قول از محققین و همچنین منتقدین تحقیق اتخاذ کرده‌اند.

این مطالعه چه نوع تحقیقی بوده است؟

این یک بررسی سیستماتیک و فراتحلیلی از مطالعاتی است که محتوای غذایی شیر تازه ارگانیک و شیر تازه‌ای که به روش مرسوم تولید شده را مقایسه می‌کند. این فراتحلیل تنها به بررسی شیر گاو می‌پردازد اگر چه مطالعه به صورت کلی نتایج آزمون‌هایی بر روی گوسفند، بز و بوفالو را نیز گزارش می‌دهد.

در این مطالعه، بررسی سیستماتیک استاندارد و روش‌های فراتحلیل به کار گرفته شده است. با این حال تمامی تحقیقات گنجانده شده در معرض خطر بالا یا نامعلوم سوگیری (بایاس) قرار دارند چرا که نتایج یا روش‌ها را به طور کامل گزارش نکردند یا جزییات کافی در مورد متغیرهای مخدوشگر به دست نداده‌اند. این مساله قابلیت اطمینان این نتایج را کاهش می‌دهد.

در نهایت بررسی‌های سیستماتیک و فرا تحلیل ها تنها به اندازه اطلاعاتی که به آن‌ها تغذیه می‌کنید خوب هستند.

چه مواردی را محققین وارد مطالعه کردند؟

محققین دنبال مطالعاتی بوده‌اند که از سال 1992 (وقتی که استانداردهای حقوقی برای مزارعی که خود را ارگانیک توصیف می‌کردند به اتحادیه اروپا معرفی شد) و 2014 منتشر شده است. آن‌ها این اطلاعات را یکپارچه کردند تا با بررسی سطوح مواد غذایی مشخصی در شیر تازه گاو از نوع ارگانیک و غیر ‌ارگانیک تصویر میانگین را بدست آورند.

آن‌ها نتایج را برای قابلیت اطمینان آزمایش کردند و به اختلاف چند درصد بین شیر ارگانیک و غیر‌ ارگانیک رسیدند.

محققین همچنین مطالعه‌ای را برای شناسایی عاملی که موجب اختلافات در سطوح مواد مغذی شده است انجام دادند. آن‌ها داده‌های یک تحقیق بزرگ کشاورزی در اروپا را جهت شناسایی روال مرتبط با ترکیب شیر مرسوم و ارگانیک به کار گرفتند.

هم‌چنین آن‌ها عوامل دیگری را مورد بررسی قرار دادند که ممکن است نتایج را تحت تاثیر قرار دهد شامل تفاوت‌های جغرافیایی که می‌تواند به عنوان مثال مواد مغذی علوفه را متاثر کند.

نتایج اصلی چه بود؟

نتیجه اصلی که محققین یافتند سطح بالاتری از اسیدهای چرب مشخص -مرتبط با سلامت قلب بهتر- در شیر ارگانیک است. در حالی که سطوح چربی اشباع شده و چربی اشباع نشده ساده تقریبا در یک سطح بودند، شیر ارگانیک حاوی سطح کمی بیشتر اسید چرب با چند پیوند غیر اشباع (شامل به طور متوسط موارد زیر) است:

56 درصد بیشتر اسید چرب امگا 3 به نسبت شیری که به شیوه مرسوم تولید می‌شود (95 درصد فاصله اطمینان از 38 تا 74 درصد)

69 درصد بیشتر اسید آلفا لینولئیک (95 درصد فاصله اطمینان 53 تا 84 درصد)

41 درصد بیشتر اسید لینولئیک ترکیبی (95 درصد فاصله اطمینان 14 تا 68 درصد) البته اثر اسید لینولئیک ترکیبی بر سلامت انسان مشخص نیست

با بررسی ویتامین‌ها و مواد معدنی محققین سطح کمی بالاتر از ویتامین E و آهن اما سطح کمتری از یود و سلنیوم یافتند. شیر منبع عمده آهن و ویتامین E در رژیم غذایی نیست.

محققین گفته‌اند که نتایج با تغییر کشور و منطقه جغرافیایی به مقدار زیادی تغییر می‌کند. آن‌ها می‌گویند که تفاوت‌ها در غذای گاو و چریدن بیشتر علف و علف تازه‌ماند (همانطور که برای گاوی که به صورت ارگانیکی پرورش داده می‌شود رایج‌تر است) که با سطح بالاتری از اسیدهای چرب امگا 3 مرتبط است، بسیاری از تفاوت‌ها در سطوح مواد مغذی را توضیح می‌دهد.

محققین چگونه نتایج را تفسیر کردند؟

محققین می‌گویند نتایج آن‌ها نشان می‌دهد که تغییر در تولید لبنیات از روش مرسوم به روش ارگانیک "منجر به بهبود واقعی در ترکیب چربی شیر می‌شود". اگرچه آن‌ها تایید می‌کنند که در واقع هیچ مطالعه‌ای وجود ندارد که در آن اثرات مصرف غذای ارگانیک بر سلامت انسان یا حیوان ارزیابی شده باشد.

آن‌ها می‌گویند نتایج حاکی از آن است که تمایل مردم به افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند به شیر ارگانیک به عنوان رویکرد تغذیه تکمیلی تغییر یابد. آن‌ها می‌گویند معادل نیم لیتر از شیر ارگانیک پر‌چرب مقدار تخمینی 16 درصد از مقدار مجاز روزانه توصیه شده اسیدهای چرب امگا 3 را در قیاس با 11 درصدی که از نوشیدن همان مقدار شیر مرسوم به دست می‌آید تامین می‌کند.

نتیجه

بعید است با این مطالعه مباحث پیرامون این که آیا غذاهایی که به صورت ارگانیک تولید شده‌اند برای سلامت انسان بهتر است یا خیر حل بشود. در حالی که محققین نشان داده‌اند که بعضی چربی‌های بالقوه مفید در شیر ارگانیک نسبت به شیر معمولی بیشتر است، ما نمی‌دانیم که این موضوع چه مقدار بر سلامت مردم اثر خواهد داشت.

اسیدهای چرب امگا 3 و اسید آلفا‌لینولئیک با بهبود سلامت قلب مرتبط هستند هر چند که نسبت بین علت و معلول آن هنوز باید محرز گردد. در واقع آخرین رهنمود NICE (موسسه ملی تعالی سلامت و مراقبت) مکمل‌های امگا 3 را برای پیشگیری از حمله قلبی پیشنهاد نمی‌کند، هر چند که اذعان می‌کند که به نظر نمی‌رسد خوردن این مکمل‌ها موجب آسیب شود. در تضاد، شواهد کمی در مورد اثر اسید‌لینولئیک ترکیبی بر سلامت انسان وجود دارد.

عوامل دیگری وجود دارد که ارزش دارد در نظر گرفته شود. اولاً، چربی‌های سودمندی که در این مطالعه تصریح شدند، در چربی لبنی یافت می‌شوند، بنابراین جز تشکیل دهنده بسیار کوچکی از شیر بی‌چربی و رقیق یا نیم‌چرب خواهند بود. بسیاری از مردمی که می‌خواهند از قلب خود محافظت کنند، انتخاب می‌کنند که شیر پر‌چرب ننوشند. حتی اگر شما نیم لیتر از شیر ارگانیک تمام چرب را روزانه مصرف کنید تنها نسبت کمی از اسیدهای چرب توصیه شده را به شما می‌دهد و شما چربی‌های اشباع شده را در سطحی یکسان با شیر مرسوم دریافت خواهید کرد. این مقدار 11 گرم – بیش از نیمی از بیشینه مقدار توصیه شده 20گرم روزانه از چربی‌های اشباع شده برای بانوان یا بیش از یک سوم 30 گرم توصیه شده برای مردان- است.

تفاوت‌ها در ویتامین و سطوح غذایی خیلی کم است و همانطور که محققین اشاره می‌کنند، ویتامین‌ها و مواد معدنی (ویتامین E و آهن) که در سطح بالاتری در شیر ارگانیک یافت می‌شوند، بعید است که اثر آنچنانی بر سلامت انسان داشته باشند چرا که سایر غذاها مقدار بیشتری از این مواد را در رژیم غذایی مرسوم ما تامین می‌کنند.

بدون مطالعات با کیفیتی که به بررسی اثرات بر سلامتی مصرف کننده‌هایی می‌پردازد که عمدتا غذاهای ارگانیک مصرف می‌کنند، ما نمی‌توانیم به واقع بگوییم که آیا غذاهای تولید شده به روش ارگانیک برای سلامت ما بهتر است.

غیر عاقلانه خواهد بود که فرض کنیم غذاها و نوشیدنی‌های ارگانیک اثر حفاظتی بر سلامت قلب دارند اگر سایر عوامل مهم از قبیل وزن، مقدار ورزش و مصرف الکل نادیده گرفته شود.

 

منبع: www.nhs.uk - ترجمه شده در واحد ترجمه بیوکالا


نظرات کاربران